torsdag 29. april 2010

Long-delayed echoes

I kveld da jeg satt å kjørte PSK-31 på 20M båndet opplevde jeg et nokså skjeldent fenomen. Jeg fikk mine egne radiosignaler i retur, med en nokså lang forsinkelse. Forsinkelsen på ekkoet var på ca 15-16 sekkunder. Slike lange ekkoer er det ingen forklaring på. Det er mange teorier på dette, noen går ut på at signalene går flere ganger rundt jorden, forsvinner ut i rommet for så å bli reflektert tilbake, at de blir lagret i plasmaskyer osv. Radiosignalet går omentrent med lysets hastighet, så det tilbakelegger enorm avstand på 15-16 sek. For sammenligning tar  et ekko fram og tilbake til månen ca 2,5 sek. Bildet viser oppkallet mitt i jeg fikk i retur. Sverre Holm er radioamatør og jobber ved universitetet i Oslo og har skrevet en artikkel om fenomenet og mulig forklaring her: Artikkel

Ingen kommentarer: